AZ (algorytmika i złożoność obliczeniowa)PD (przetwarzanie danych)
Opis przedmiotu:
Wykład ma na celu przedstawienie metod sztucznej inteligencji wykorzystywanych
na potrzeby gier. Do tematu podejdziemy z trzech stron: omawiając algorytmy
służące do grania w gry, proceduralnego generowania ich zawartości oraz
wykorzystywane w silnikach gier. Chciałbym zobrazować jak wiele różnorodnych i
skomplikowanych algorytmów znajduje się w przeciętnej grze oraz dać możliwość
ich zaprogramowania korzystając z multimedialnych platform do walk AI. Oprócz
tego znaczna część kursu będzie polegała na omówieniu aktualnie prowadzonych
badań w dziedzinie Artificial Intelligence / Computational Intelligence in
games. Omówimy sobie m.in. metody AI wspomagające tworzenie gier (głównie
oparte na algorytmach ewolucyjnych), ideę i postępy w dziedzinie General Game
Playing oraz algorytm MCTS wykorzystywany m.in. w Google DeepMind's AlphaGo.
Kurs jest przeznaczony dla osób bezpośrednio zainteresowanych tematyką, a
także chcących pogłębić swoją wiedzę związaną z AI - nie tylko w kontekście
gier; oraz chcących pogłębić swoją wiedzę związaną z programowaniem gier - nie
tylko w kontekście AI. Kurs wymaga dobrej znajomości podstaw Sztucznej
inteligencji oraz umiejętności programistycznych. Wykonane w ramach kursu
projekty, jeśli będą odpowiednio dobrej jakości, mogą stanowić podstawę do
pracy licencjackiej/inżynierskiej lub magisterskiej. Struktura kursu:
Zaliczenie oparte będzie na \- kilku małych zadaniach (w pierwszej części
semestru); \- (prawdopodobnie) drobnym egzaminie połówkowym; \- projekcie
grupowym (2-3 osoby) w drugiej części semestru; \- raporcie z projektu
liczonym do egzaminu. Proponowane tematy projektów to \- implementacja agenta
na zawody organizowane w ramach konferencji naukowych poświęconych AI, np. CIG
(http://cig16.image.ece.ntua.gr/competitions/); \- wykorzystanie technik
proceduralnego generowania zawartości do tworzenia ineteresujących i
przydatnych obiektów (najlepiej związanych z grami); \- zaprogramowanie
ciekawej gry umożliwiającej podpinanie AI stworzonych przez użytkowników; ...
lub też inne zaproponowane przez studentów.