Przedmiot skupia się na algorytmicznych podstawach działania protokołów
sieciowych. Podstawowe przedmioty „sieciowe" skupiają się na praktycznych
aspektach korzystania z takich protokołów. Omawiając np. protokoły routingu
dynamicznego opisuje się szczegółowo sposóby ich konfigurowania, ale znacznie
skromniej omawia się algorytmy znajdujące się wewnątrz tych protokołów, a
analizę tych algorytmów pomija się w zupełności. Wspomina się np. o tym, że
protokół RIP implementuje rozproszoną asynchroniczną wersję algorytmu
Bellmana-Forda (znanego w swojej klasycznej, sekwencyjnej wersji np. z wykładu
„Algorytmów i struktur danych"), ale opis problemów związanych z jego
zbieżnością ogranicza się do podania możliwych scenariuszy zapętlenia.
Tymczasem można udowodnić wiele twierdzeń na temat zachowania się tego
algorytmu. Matematyczna analiza algorytmu Bellmana-Forda pozwala zrozumieć
ograniczenia protokołu RIP i wyjaśnia np. czemu EIGRP, mimo iż też jest
protokołem wektora odległości, nie ma problemów ze zbieżnością znanych z
protokołu RIP.
Podobnie jak nie trzeba wiedzieć, co to jest heterodyna, by słuchać ulubionej
aducji radiowej, tak i nie trzeba też wiedzieć, jak działa algorytm Bellmana-
Forda, by korzystać z Internetu. (Świat dąży do maksymalizowania
niekompetencji -- kiedyś trzeba było rozumieć, jak działa heterodyna, by np.
naprawić radio. Teraz taka wiedza nawet serwisantowi nie jest potrzebna.
Analogicznie nawet administrator sieci z certyfikatem Cisco CCIE nie musi znać
matematyki, która jest podstawą protokołów sieciowych. Aby jednak _zrozumieć_
-- z bardziej filozoficznych niż prakseologicznych pobudek -- jak działają
sieci komputerowe, taka wiedza jest po prostu niezbędna.)
Wymagania wstępne: znajomość podstaw sieci komputerowych w zakresie
przedmiotów „Sieci komputerowe", „Akdemia sieci Cisco CCNA Exploration 1" itp.
Zajęcia planuję poprowadzić według klasycznego podręcznika Bertsekasa i
Gallagera.
Dimitri P. Bertsekas, Robert G. Gallager [Data
Networks](http://web.mit.edu/dimitrib/www/datanets.html), 2nd ed., Prentice
Hall, 1992