_Trzeba wpierw studiować historię, jeśli pragnie się dalej ją tworzyć_. — Emil
Ludwig
Współczesne podręczniki do nauki zarówno teorii, jak i praktyki informatyki
zawierają zwykle opisy, analizy, twierdzenia i dowody, które powstały dużo
później, niż oryginalne odkrycia i są często pisane przez osoby, które nie
były współautorami tych odkryć, ani nawet nie wywodzą się ze środowiska
naukowego, w którym tych odkryć dokonano. Korzystanie z takich źródeł ma —
szczególnie na początkowym etapie nauki — sens, gdyż oryginalne sformułowania
twierdzeń i dowodów są często trudne do zrozumienia, niezgrabne lub
niepasujące do obecnej wiedzy i przygotowania czytelnika. Jednak osoba, która
posiadła już podstawowe wykształcenie informatyczne nie stanie się erudytą w
danej dziedzinie informatyki, póki nie zapozna się z najważniejszymi _pracami
oryginalnymi_ z tej dziedziny. Nie sposób np. zrozumieć budowy systemów typów
we współczesnych językach programowania, jeśli nie prześledzi się
najważniejszych prac od _Fundamental Concepts in Programming Languages_
Christophera Strachey'a (1967) po _A theory of type polymorphism in
programming_ Robina Milnera (1978). Na potrzeby kursu _Sieci komputerowych_
wystarczy wiedzieć, co to są algorytmy routingu, ale aby je naprawdę rozumieć,
trzeba znać oryginalne prace Paula Barana i Leonarda Kleinrocka. Aby zaliczyć
_Sieci_ wystarczy wiedzieć, że adres IPv4 ma 32 bity. Bez znajomości historii
ARPANET-u nie sposób jednak odpowiedzieć na dużo ciekawsze pytanie:
_dlaczego_.
Zajęcia były początkowo planowane jako przedmiot Informatyczny 2 (30 godzin
wykładu i 30 godzin seminarium), jednak prowadzący postanowił ograniczyć je na
razie do 30-godzinnego seminarium, choć sam chętnie wystąpi na kilku
spotkaniach, jeśli pozwoli na to liczba chętnych mówców. Propozycje tematów i
prac do zreferowania zostaną przedstawione na początku semestru. Wybór będzie
zależeć od preferencji słuchaczy.