Interakcje społeczne stanowią kluczowy element codziennych, bieżących
doświadczeń każdego człowieka, zarowno w sferze prywatnych relacji
interpersonalnych, jak i życia zawodowego czy działalności publicznej. Celem
wykładu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi zjawiskami i prawidłowościami,
dotyczącymi sytuacji pozostawania w interakcjach społecznych. Poruszane
zagadnienia mają na celu wskazanie, jak ludzie podczas rożnych przypadkow
wchodzenia ze sobą w interakcje, ulegają wzajemnym wpływom, w jaki sposob
zmieniają się ich przekonania, emocje i zachowania pod wpływem partnera
interakcji. Omowione zostaną m. in. sytuacyjne, komunikacyjne i dyspozycyjne
wyznaczniki takich zjawisk jak posługiwanie się stereotypami i uprzedzeniami
(seksizm, uprzedzenia wiekowe), wzajemna atrakcyjność i sympatia, konformizm,
władza, relacje międzypłciowe, agresja i zachowania pomocne.
Świadomość tego, jak przebiegają codzienne, bieżące interakcje z innymi ludźmi
może stanowić istotną kompetencję we wspołczesnej rzeczywistości, gdzie - nie
tylko bliskie relacje interpersonalne, ale też relacje zawodowe, czy
funkcjonowanie w relacji kupujący - sprzedający - coraz częściej wymagają
orientacji i wiedzy z zakresu wzajemnego wpływu, jaki ludzie na siebie
wywierają.
**Forma zaliczenia:** pozytywna ocena z kolokwium pisemnego