**Cel zajęć.** Przedmiot jest poświęcony **wszechstronnemu** przeglądowi
zagadnień związanych z interakcją na styku człowiek-komputer (ang. _Human-
Computer Interaction_) oraz projektowaniem rzeczy użytecznych i ładnych (ang.
_design_ ). Celem zajęć jest poznanie zasad rządzacych procesem projektowania,
oceny i realizacji interaktywnych interfejsców systemów komputerowych
spełniających postulaty użyteczności (ang. _usability_). Na ćwiczeniach
studenci omawiają tematy przedstawiane na wykładzie i wskazane w literaturze,
prezentują i utrwalają samodzielnie zdobytą wiedzę. W ramach pracowni studenci
projektują i wykonują w zespołach dwu- lub trzyoosobowych interfejs wybranej
przez siebie aplikacji lub witryny sieciowej, działając etapowo, zgodnie z
zasadami sztuki w tej dziedzinie.
**Wymagania.** Przedmiot ,,Komunikacja człowiek-komputer'' jest wybitnie
interdyscyplinarny. Interfejsy komputerowe są poddawane analizie i refleksji w
zetknięciu z rzeczywistym, typowym lub wyrafinowanym użytkownikiem. Prócz
oczywistych kwalifikacji informatycznych, w tym technik inżynierii
oprogramowania (**osobny wykład**) i niektórych aspektów AI (**odrębny
wykład**), zainteresowania psychologią, socjologią, antropologią,
lingwistyką, fizjologią, ergonomią, wzornictwem przemysłowym, a nawet
filozofią i sztuką dają osobie studiującej KCK (HCI) przewagę twórczą i
produkcyjną. Jeśli chodzi o narzędzia warsztatowe, pożądana jest elementarna
znajomość któregoś z języków tworzenia interaktywnych stron WWW (np. HTML,
**osobny wykład**), systemu programowania, w którym można tworzyć aplikacje
okienkowe (**inny wykład**), a także wprawne operowanie którymś z systemów
konstruowania makiet interfejsów (do ubocznego, samodzielnego opanowania).
**Cele szczegółowe.** Uczestnik kursu ma okazję poznać elementy składające się
na dobry interfejs, w rozumieniu wywierania jak najkorzystniejszych wrażeń na
użytkowniku docelowym, opanować podstawową wiedzę psychologiczną i
socjologiczną w zakresie przydatnym w projektowaniu GUI, zrozumieć związki
między udanym interfejsem a sukcesem ekonomicznym, poznać podstawowe zasady
ergonomii i komunikacji werbalnej i wizualnej (a także dźwiękowej) z
zastosowaniem w interfejsach komputerowych, reguły operowania przestrzenią,
barwą, krojami pisma i innymi materiałami do budowy interfejsów oraz
prześledzić techniki designerskie pomocne w tworzeniu interfejsów nowoczesnych
komputerów i skomputeryzowanych urządzeń. Opanowuje praktycznie wybrane
narzędzie projektowania makiet interfejsów graficznych.
**Pożytki.** Uczestnik kursu nabiera nowego spojrzenia i pojmowania
graficznych interfejsów użytkownika, świadomości i zasad rządzących
konstruowaniem udanych GUI, przestaje być amatorem w podejściu do
projektowania witryn sieciowych. Wiadomości z zakresu psychologii, socjologii,
neurologii (jak działa pamięć człowieka) dają mu nowe, analityczne rozeznanie
możliwości i ograniczeń zarówno człowieka, jak i wytwarzanych przez niego
przedmiotów i maszyn, w tym — komputerów.
**Ramy wykładu.** Niżej podano tytuły wykładów. Szczegółowe wypunktowanie
poruszanych zagadnień przekracza ramy tego streszczenia, jest dostępne w
trakcie semestru na stronie wykładu w witrynie SKOS.
1\. Wstęp
2\. Wyszukiwanie potrzeb
3\. Analiza potrzeb [i] ludzi
4\. Prototypowanie czas zacząć
5\. Naucz się krytykować
6\. Kształtowanie interfejsów
7\. Zmysły mylą
8\. Barwą, krojem i układem
9\. Układ, liczy się układ
10\. Inwentaryzacja GUI
11\. GUI — dokończenie remanentu i wykład studencki
12\. Wykłady studenckie
**Literatura.** Istnieje wiele dobrych podręczników KCK (HCI). Niektóre są
dostępne bezpłatnie w Sieci.
Prócz tego Sieć zawiera mnóstwo artykułów poświęconych projektowaniu witryn i
ogólniej — kwestiom designerskim interfejsów komputerowych. Od osoby
studiującej i jej zainteresowań zależy, ile zdoła wydobyć w skończonym czasie
semestru z internetowego morza fachowych rad i wiadomości. Na wykładzie są
proponowane jako dodatkowe niektóre lektury, spośród wartych uwagi,
pomieszczonych w Sieci. Oto kilka przewodnich podręczników:
1\. Lynch P. J., Horton S.: _Web Style Guide. 3rd Edition_. Yale University
Press 2008. Książka dostępna w Sieci bez opłat.
2\. Van Duyne D. K., Landay J. A., Hong J. I.: _The Design of Sites: Patterns
for Creating Winning Web Sites_. Prentice Hall Professional 2007.
3\. Leventhal L. M., Barnes J. A.: _Usability Engineering: Process, Products,
and Examples_. Pearson/Prentice Hall 2008.
4 .Dzieła klasyków dziedziny, D. Normana i J. Nielsena — dostępne w Sieci.
5\. Inne wartościowe artykuły, przemyślenia, instruktaże i normy, m.in. na
stronach firm
Microsoft i Google.
W trakcie semestru materiały pomocniczne do wykładu są udostępniane na
odpowiedniej stronie witryny SKOS.
**Formy zaliczenia.** Aktywne, twórcze uczestnictwo w ćwiczeniach i pracowni,
opracowanie wartościowej i pełnej makiety wybranego interfejsu (w dążeniu do
ulepszenia istniejącej aplikacji lub zupełnie nowego), wykazanie się
umiejętnością konstruktywnych ocen i krytyki przedmiotów użytkowych, w tym
aplikacji komputerowych. Umiejętne przedstawienie i przekazanie własnego
wyrobu (GUI). Dodatkowo, w miarę możliwości czasowych, studenci mogą
przygotować na koniec semestru własne wykłady wzbogacające, a zwłaszcza
unowocześniające, wiedzę o trendach, modach i praktyce w dziedzinie KCK (HCI).
Semestralny kurs kończy się egzaminem pisemnym.
**Uwaga dotycząca sposobu prowadzenia zajęć.** _Komunikacja-człowiek-komputer_ to przedmiot wybitnie interdyscyplinarny, a jego prowadzenie wiąże się z uruchamianiem (wyzwalaniem) kreatywnych zdolności studentów. Przedmiot do tej pory nie był prowadzony _offline_. Z praktyki wykładowej wiem, że choć materiały, które przygotowuję, zawierają w zasadzie komplet wiadomości potrzebnych do podejścia do egzaminu, to jednak brak bezpośredniego komentarza, żywej rozmowy z audytorium, rozważania pomysłów powstających w toku spontanicznych dyskusji — wszystko to jest trudne do aranżowania na odległość. Mimo to, jeśli świat schodzi na takie metody, co nam pozostaje?... Zdalne prowadzenie ćwiczeń z KCK uważam za trudne do realizacji, pracownię da się zorganizować w ten sposób.
20-05-04, 20-05-25 zpl..IIUWr
W razie potrzeby uprasza się o powiadomienie listelem (pocztą elektroniczą, e-mailem). Odpowiedź na listel jest wysyłana zazwyczaj w ciągu tygodnia od daty jego nadejścia. zpl