**Pascal**
1. Struktura programu, instrukcje, standardowe typy danych, moduły standardowe.
2. Programowanie strukturalne - procedury i funkcje niestandardowe.
3. Programowanie modularne - niestandardowe moduły.
4. Typy strukturalne: tablice, napisy (string), pliki, rekordy, zbiory.
5. Typ wskaźnikowy, liniowe i nieliniowe listy łączone, typ proceduralny i funkcyjny.
6. Typ obiektowy: dziedziczenie, polimorfizm i metody wirtualne.
7. Elementy grafiki - rysunki i teksty na ekranie graficznym.
8. Wybrane techniki programowania i programowanie przykładowych algorytmów.
**Delphi**
1. Środowisko, kod generowany automatycznie, aplikacje konsolowe, formularz, wybrane komponenty i ich właściwości.
2. Programowanie wizualne, programowanie sterowane zdarzeniami, obsługa komunikatów.
3. Graficzny interfejs dla programu w Pascalu.
4. Język Object Pascal - obsługa plików, obsługa wyjątków, programowanie obiektowe, w tym definiowanie własnych klas z dziedziczeniem i metodami wirtualnymi.
5. Elementy grafiki w Delphi.
6. Programowanie przykładowych algorytmów z interfejsem graficznym.
7. Przykład większego projektu.
### Literatura (references)
* Marciniak, A., Turbo Pascal 7.0, Część 1, Wydawnictwo Nakom, Poznań 1994.
* Marciniak, A., Object Pascal, Wydawnictwo Nakom, Poznań 1997.
* Struzińska-Walczak, A., Walczak, K., Delphi: nauka programowania wizualno-obiektowego, Wydawnictwo W and W, Warszawa 1999.
* Boduch, A., Delphi 7. Kompendium programisty, Helion, Gliwice 2003.
sem. letni 2023/24: piątki, godz. 12.30-13.30, pokój 311, a także konsultacje zdalne za pośrednictwem MSTeams, w piątki, godz. 19.15 - 19.30 i dłużej, jeżeli będą zainteresowani.
Zapraszam też na konsultacje zdalne lub w Instytucie w terminach uzgodnionych ze stosownym wyprzedzeniem np. pocztą elektroniczną.