Sztuczna inteligencja lato 2021/22
Język wykładowy | Polski |
---|---|
Opiekun | Paweł Rychlikowski |
Liczba godzin | 30 (wyk.) 30 (ćw-prac.) |
Rodzaj | Informatyczny inż. |
ECTS | 6 |
Polecany dla I roku | Nie |
Egzamin | Tak |
Opis przedmiotu:
Sztuczna inteligencja jest dziedziną budzącą emocje. Chyba każdy programista chciałby, żeby jego programy (przynajmniej niektóre) działały inteligentnie, czyli tak jak ludzie, tylko szybciej i bardziej bezbłędnie. Z drugiej strony budzi też obawy: czy ONE (komputery) będą myśleć lepiej niż MY (ludzie)? Czy komputer lepszy od człowieka (swego twórcy), będzie mógł tworzyć jeszcze bardziej inteligentne komputery? Niniejszy wykład ma na celu przedstawienie najistotniejszych wątków sztucznej inteligencji, czyli dziedziny, która próbuje modelować zachowanie inteligentne i tworzyć systemy, które to zachowanie przejawiają. Choć wykład ma być dość ogólny i przeglądowy, będziemy starać się, by student, który go ukończy, nie tylko wiedział, jak używać wybrane metody sztucznej inteligencji, ale je również dobrze rozumiał, potrafił zaimplementować i zmodyfikować na potrzeby konkretnego zadania. Będziemy omawiać następujące zagadnienia: * Modelowanie rzeczywistości za pomocą przestrzeni stanów, metody przeszukiwania z więdzą o problemi i bez wiedzy * Przeszukiwanie metaheurystyczne: hill climbing, symulowane wyżarzanie, beam search, algorytmy ewolucyjne. * Rozwiązywanie więzów, wnioskowanie w sieci więzów * programy grające w różne gry (w tym gry z niepełną informacją), zagadnienia uczenia się strategii, podstawy teorii gier, * Decyzyjne procesy Markowa, uczenie ze wzmocnieniem * uczenie z nadzorem i bez nadzoru * Modelowanie za pomocą logiki, metody wnioskowania * Sieci Bayesowskie * Wybrane elementy innych dziedzin sztucznej inteligencji Niektóre zagadnienia mają naturalną kontynuację na przedmiotach Machine learning, Eksploracja danych, Neural Networks and Natural Language Processing, Text mining czy AI for games -- w takich przypadkach będziemy koncetrowali się na podstawach tych dziedzin, pozostawiając zainteresowanemu studentowi możliwość ich zgłębienia na dedykowanych przedmiotach. W przypadku konieczności organizowania zajęć w formie zdalnej, studenci otrzymają nagrane wykłady, ćwiczenia będą w przeprowadzone z deklaracjami i wspólną pracą nad Raportem z ćwiczeń, zadania na pracownie będą konsultowane i odbierane przy użyciu systemu telekonferencyjnego. Edycja 2022/2023 będzie miała nową sprawdzaczkę do zadań i nieco większy nacisk na zagadnienia uczenia maszynowegoWykłady
ListaProwadzący | Termin zajęć | Limit | Zapisani | Kolejka |
---|---|---|---|---|
Paweł Rychlikowski
zdalna |
śr 08:00-10:00 (s. ) | 118 | 74 | 0 |
UWAGA! Wyższa liczba oznacza wyższy priorytet, po zapisaniu do grupy zostajemy usunięci z kolejek o niższym priorytecie.
Ćwiczenio-pracownie
ListaProwadzący | Termin zajęć | Limit | Zapisani | Kolejka |
---|---|---|---|---|
Piotr Ostropolski-Nalewaja
stacjonarna |
pt 08:00-10:00 (s. 103, 108) | 18 | 16 | 0 |
Przemysław Uznański
stacjonarna |
cz 12:00-14:00 (s. 104, 108) | 18 | 10 | 0 |
Jakub Kowalski
stacjonarna |
wt 10:00-12:00 (s. 7, 103) | 18 | 17 | 0 |
Radosław Miernik
stacjonarna |
cz 08:00-10:00 (s. 103, 109) | 18 | 9 | 0 |
Paweł Rychlikowski
stacjonarna |
cz 08:00-10:00 (s. 108, 141) | 18 | 13 | 0 |
Jakub Michaliszyn
stacjonarna |
pn 12:00-14:00 (s. 104, 108) | 18 | 9 | 0 |
UWAGA! Wyższa liczba oznacza wyższy priorytet, po zapisaniu do grupy zostajemy usunięci z kolejek o niższym priorytecie.
Konsultacje prowadzących:
Imię i nazwisko | Pokój | Konsultacje |
---|---|---|
Przemysław Uznański | 323 | brak |
Paweł Rychlikowski | 302 | Konsultacje w semestrze *zimowym* roku akademickiego 2024/2023 będą we wtorki w godzinach 14-15 oraz w czwartki w godzinach 15-16 |
Radosław Miernik | 204 | Zdalne lub w instytucie; proszę o wcześniejszy kontakt mailem. |
Jakub Kowalski | 324 | E-mail (jko@cs.uni.wroc.pl) lub Discord (acatai). |
Piotr Ostropolski-Nalewaja | 327 | Proszę o wcześniejsze umówienie się e-mailem. |
Jakub Michaliszyn | 305 | Piątek od 10 do ostatniego studenta. |