**Zajęcia będą prowadzone w sali B w Instytucie Matematycznym.**
_Przedmiot zaproponowany przez Jakuba Kusia z Uniwersytetu SWPS._
Proponowane tematy wykładów:
* Wprowadzenie do psychologii nowych technologii: co psycholog może wnieść w informatykę, a informatyka w psychologię.
* Cyfryzacja życia codziennego i jej następstwa: nietrwałość i niestabilność relacji interpersonalnych oraz więzi społecznych. Pokolenie Google’a – czym różnią się „internetowi tubylcy” od „internetowych translatorów” i „pokolenia analogowego”.
* Komunikacja zapośredniczona komputerowo: koncepcja asynchronicznej komunikacji komputerowej Josepha Walthera oraz jej następstwa dla dynamiki i specyfiki procesów społecznych. Komunikacja niewerbalna przez Internet: emotikony jako próba naśladowania mimiki.
* Psychologia portali społecznościowych: czy Facebook działa na nas depresyjnie. Badania dotyczące korzystania z Facebooka – kultura narcyzmu czy lęk przed odrzuceniem społecznym i utratą statusu
* Anonimowość w Internecie: typologia wirtualnej anonimowości. Do czego może doprowadzić anonimowość w Sieci. Podejście do anonimowości w internecie z punktu widzenia walki z internetową agresją.
* Internet - miejsce konfliktu? Najbardziej istotne zmiany jakim podlega zachowanie (a także emocje i myślenie) ludzi komunikujących się ze sobą poprzez Internet - jak można wyjaśnić agresją i rozhamowanie jakie przejawiają ludzie w sieci. Konflikty w Internecie - źródła, przebieg. Jak sobie z nimi radzić, jak przeciwdziałać.
* Autoprezentacja w sieci - prezentacja osoby, idei, firmy. O czym należy pamiętać, jakie możliwości stwarza sieć, a w czym przejawiają się trudności. mechanizmy kreowania własnego wizerunku w środowisku internetowym – koncepcja „wirtualizmu”. Wpływ tworzonych wizerunków na pojmowanie siebie oraz wpływ korzystania z Internetu na samoocenę. Jaka specyfika autoprezentacji ma większe znaczenie w Internecie oraz w jakim kontekście
* Cyfrowa demencja: czym jest zjawisko „cyfrowej demencji” oraz jak niekontrolowane korzystanie z Internetu może wpływać na nasze funkcjonowanie poznawcze i umysłowe. Wielozadaniowość (multitasking) jako coraz bardziej dominujący styl funkcjonowania internautów. Definicja zjawiska oraz próby wyjaśnienia jego fenomenu. Wielozadaniowość a samokontrola i aspekty rozwojowe. Koncepcja stresu informacyjnego.
* Uzależnienie od Internetu, problematyczne używanie Internetu, jak rozpoznać i jak sobie radzić,
* Gry komputerowe - zjawisko kulturowe, szanse i zagrożenia serious games i inne poważne zastosowania gier
* Psychologia wirtualnej rzeczywistości
* Praktyczne zastosowanie wiedzy psychologicznej dla social media, przygotowanie stron internetowych, reklam, marketingu, gier komputerowych