Strona główna » Oferta dydaktyczna » Seminarium: Klasyka informatyki
Filtrowanie
Rodzaj przedmiotu
Inne

Seminarium: Klasyka informatyki

Semestrzimowy
StatusPoddana pod głosowanie
ProwadzącyTomasz Wierzbicki
RodzajSeminarium
EgzaminNie
Utworzono2 Cze. 2018, 19:20
Aktualizacja19 Paź. 2018, 16:22
Opis przedmiotu:

Trzeba wpierw studiować historię, jeśli pragnie się dalej ją tworzyć. — Emil Ludwig

Współczesne podręczniki do nauki zarówno teorii, jak i praktyki informatyki zawierają zwykle opisy, analizy, twierdzenia i dowody, które powstały dużo później, niż oryginalne odkrycia i są często pisane przez osoby, które nie były współautorami tych odkryć, ani nawet nie wywodzą się ze środowiska naukowego, w którym tych odkryć dokonano. Korzystanie z takich źródeł ma — szczególnie na początkowym etapie nauki — sens, gdyż oryginalne sformułowania twierdzeń i dowodów są często trudne do zrozumienia, niezgrabne lub niepasujące do obecnej wiedzy i przygotowania czytelnika. Jednak osoba, która posiadła już podstawowe wykształcenie informatyczne nie stanie się erudytą w danej dziedzinie informatyki, póki nie zapozna się z najważniejszymi pracami oryginalnymi z tej dziedziny. Nie sposób np. zrozumieć budowy systemów typów we współczesnych językach programowania, jeśli nie prześledzi się najważniejszych prac od Fundamental Concepts in Programming Languages Christophera Strachey'a (1967) po A theory of type polymorphism in programming Robina Milnera (1978). Na potrzeby kursu Sieci komputerowych wystarczy wiedzieć, co to są algorytmy routingu, ale aby je naprawdę rozumieć, trzeba znać oryginalne prace Paula Barana i Leonarda Kleinrocka. Aby zaliczyć Sieci wystarczy wiedzieć, że adres IPv4 ma 32 bity. Bez znajomości historii ARPANET-u nie sposób jednak odpowiedzieć na dużo ciekawsze pytanie: dlaczego.

Zajęcia były początkowo planowane jako przedmiot Informatyczny 2 (30 godzin wykładu i 30 godzin seminarium), jednak prowadzący postanowił ograniczyć je na razie do 30-godzinnego seminarium, choć sam chętnie wystąpi na kilku spotkaniach, jeśli pozwoli na to liczba chętnych mówców. Propozycje tematów i prac do zreferowania zostaną przedstawione na początku semestru. Wybór będzie zależeć od preferencji słuchaczy.

Przedmioty w ofercie

  • - przedmiot poddany pod głosowanie
  • - przedmiot w ofercie
  • - przedmiot w wersji roboczej