Rozejrzyj się wokół siebie okiem informatyka. Stajemy się stopniowo „włączkami” do Systemu. Niektórzy (niektórzy?, zob. jeden z proponowanych tematów) już się stali. I nie są tylko to moje przewidywania i straszenie sprzed lat. To zjawisko potwierdzają obecnie inni, fachowi obserwatorzy. Z drugiej strony spróbujmy (dziś) żyć bez systemów!.... Te dwa spostrzeżenia wyznaczają ramy referatów, które studenci mogą przygotowywać na seminarium z systemów — ramy praktycznie bez granic. Liczy się sposób prezentacji, własny wkład studenta w temat, twórcze spojrzenie na wybrany system i zdolność
wnioskowania o skutkach jego rozwoju lub zaniechania.
Praktyka minionych edycji seminarium z systemów wskazuje, że studenci wolą wybierać tematy dotyczące systemów w bardzo szeroko rozumianym zakresie. Oto kilka przykładów tematów z ostatnich lat:
„Systemy zarządzania prawami autorskimi” [MZI], „Systemy dystrybucji gier” [MBR], „Przez Big Data do Wielkiego Brata” [FCH], „E-wybory” [BWL], „KLM58C, wind 280 degrees” [KWR], „LEGO – jeden patent, aby wszystkie klocki połączyć” [MWO], „Międzynarodowa Stacja Kosmiczna” [MRO], „Fundusze inwestycyjne” [MZA], „System pisma w Korei” [MKO], „Przegląd mechanizmów manipulacji i wykorzystywania w grupach religijnych” [LKL].
Powracając do systemów osadzonych bardziej bezpośrednio w informatyce, referaty studentów mogą w szczególności dotyczyć ośmiu „przestrzeni
informatycznych” odpowiadających ośmiu książkom ostatnio przetłumaczonym przez proponującego to seminarium. Ujmując swobodnie:
Algorytmy na sposób inżynierski
Git, czyli jeszcze jeden system rozproszony
Wielkie dane — z czym to się je
Co ma algebra abstrakcyjna do biblioteki STL C++
Jak działa oprogramowanie: czy na pewno wiemy? A jeśli nawet, to jak to
wyjaśnić profanom?
Internet rzeczy — konsekwencja i konieczność rozwoju czy techniczno-ekonomiczna fanaberia?
Bezpieczeństwo systemów informatycznych, czyli jak żyć, dopóki wystarcza prądu
Systemy operacyjne — kopalnia tematów bez dna, w szczególności: hiperwizory i maszyny wirtualne; pożyteczne czy informatyczny zawrót głowy?
A poza informatyką, choć bezsprzecznie informatycy mają tu sporo (lub coś) do powiedzenia, na przykład takie propozycje:
Czy sztuczna inteligencja nas „zje”? Jeśli tak, to gdzie będzie się szukać winnych? Jeśli nie, to dlaczego i komu wypadnie dziękować?
Słowa jednoznaczne, słowa o wielu znaczeniach, słowa cenne, słowa śmiecie, słowa pozostające dźwiękami bez realnych przypisań. Co to jest nauka? Co to jest metodologia nauk? Gdzie są rozgraniczenia między nauką a ...
Dukaizmy, niebinarne zaimki a precyzja i czytelność języka; lingwistyczna odpowiedź na zmiany czy pokoleniowa efemeryda?
Czy stoicyzm, jako system filozoficzny, „przepis” egzystencjalny, jest dobry na nasze czasy? Tak? Nie?
**Wymagania:** otwarta głowa, ciekawość świata. A dokładniej: szerokie horyzonty myślowe, nieograniczanie się w projekcji zastosowań informatyki do tych najpopularniejszych. Myślenie kategoriami globalnymi: jakie zmiany powoduje burzliwy wzrost zastosowań komputerów i sieci? Czego można się spodziewać za 5 lub 10 lat w związku z tym? Jak Sieć i informatyka oddziałuje na cywilizację? Czy ludzie stają się dzięki zastosowaniom komputerów mądrzejsi? Lepsi? Czy...
Osoby stawiające sobie takie i podobne pytania dobrze kandydują do udziału w „Seminarium z systemów” (S2).
**Cele.** Wzbudzanie refleksji dotyczących wpływu postępu technologicznego, a informatyzacji w szczególności, na ludzkość, losy cywilizacji i świata. W dobie samochodów-sieci i samochodów w Sieci, Internetu rzeczy, silosów informacji gromadzonej wszędzie, oprogramowania, nad którego działaniem informatycy zastanawiają się niczym neurolodzy nad tajnikami mózgu — o wszystkim i o wszystkich warto dyskutować na temat ewentualnych konsekwencji, pozytywów i negatywów rozwoju (a może o potrzebie pewnej stagnacji?). Seminarium nie ma
kształtować postaw ani sądów zdecydowanych i ostatecznych. Ma pobudzić do myślenia o nas, o ludziach i ich krzemowym dziele. Jeśli przy okazji referenci wydobędą z Sieci oryginalne, nowe zastosowania informatyki — tym lepiej.
Technologia zmienia się szybko, człowiek znacznie wolniej. Co z tego wynika? Co wyniknie?
**Możliwa literatura.** Książki tłumaczone przez proponującego seminarium (por. strona w Wikipedii), nowiny i nowości informatyczne odnajdywane w Sieci,
zarówno stricte techniczne i użytkowe, jak i o charakterze oddziaływania społecznego i (lub) kulturowego.
**Forma zaliczenia.** Dobrze przygotowany, dobrze wygłoszony i dobrze udokumentowany, pobudzający do dyskusji referat plus aktywne uczestnictwo w
odbiorze i ocenie innych referatów rokuje dobre zaliczenie.
W trakcie semestru studenci mają wgląd w materiały do wykładów wygłoszonych na S2 w poprzednich latach, udostępniane na odpowiedniej stronie witryny SKOS.
**Uwaga dotycząca sposobu prowadzenia zajęć.** Praktycznie w każdym przypadku zdalne prowadzenie zajęć stępia i ogranicza proces dydaktyczny, usztywnia dyskusję, niemniej doświadczenie z poprowadzenia tych zajęć w semestrze letnim roku akademickiego 2019-2020 w trybie zdalnym (z konieczności) dowodzi, że mimo tych strat można je poprowadzić zdalnie. Oczywiście to nie to samo, co bezpośrednia wymiana myśli z młodzieżą akademicką w salach Instytutu. Zakładam optymistycznie, że: a) będziemy jeszcze trochę istnieć i b) wirus (przyroda) na jakiś jeszcze czas odpuści
20-05-04, 20-05-25, 20-06-08, 20-06-21, 22-04-24, 22-06-29, 23-05-09 zpl..IIUWr