Etyka dla myślących (w)

Język wykładowy Polski
Semestr Letni
Status Poddana pod głosowanie
Opiekun Jan Otop
Liczba godzin 30 (wyk.)
Rodzaj Humanistyczno-społeczny
ECTS 3
Polecany dla I roku Nie
Egzamin Tak

Opis przedmiotu:

Na co dzień etyka nie jest ci potrzebna. Wiesz co robić. Ale czasem sprawy się komplikują… - w twojej pracy leży laptop. Nikt go nie używa, nikt się nim nawet nie interesuje. Gdybyś go wziął, nikt by się nawet nie zorientował. Przydałby ci się taki laptop… - spotykasz się z dziewczyną. Wiesz, że nigdy nie zwiążesz się z nią na poważnie, choć ona bardzo na to liczy. Powiedzieć jej o tym? Po co – jej bliskość jest ci tak przyjemna. A może, co gorsze, przydarzyła wam się „wpadka”? Na szczęście jest pewne proste rozwiązanie. Ale czy faktycznie jest ono tak proste, jak weekendowy wyjazd do Austrii lub Holandii? - zostać w tym kraju czy wyjechać na stałe? Choć masz stąd tożsamość, wykształcenie i miłe obyczaje świąteczne, to jednak tkwienie w tym całym bałaganie... Co prawda mógłbyś zostać i próbować zmieniać swoje najbliższe otoczenie, mógłbyś swoją wiedzą pomnażać dobrobyt jego mieszkańców, ale z drugiej strony wyjeżdżasz i masz święty spokój, no i te zarobki… W tego typu sytuacjach zaczynasz się zastanawiać na tym co jest dobre, a co złe, co jest słuszne a co niewłaściwe, co jest powinne a co przeciwpowinne, co jest twoim obowiązkiem, a czego nie wolno ci robić, co jest godne zasługi, a co godne potępienia. Im dłużej się jednak zastanawiasz, tym bardziej zdajesz sobie sprawy z tego, że tak naprawdę nie rozumiesz znaczenia tych pojęć. Wartość, obowiązek, cnota, honor, dobro, powinność, szczęście – wszystkie te pojęcia są jakoś związane z moralnością, ale czym się od siebie różnią? Co oznaczają? Ten kurs daje ci możliwość zapoznanie się z podstawowymi sposobami odpowiedzi na pytanie o sens pojęć moralnych. Tok myśli będzie prowadzony w porządku historycznym, zaczniemy od Sokratesa i Platona, a skończymy na współczesnej fenomenologii. Nie zniechęcaj się jednak, bo w etyce, jak w całej filozofii, stare nie oznacza przestarzałe. Dawne koncepcje są laboratorium współczesnego myśliciela. Tak więc poprzez dzieje refleksji etycznej będziemy starali się o analizę podstawowych pojęć moralnych. Bądź jednak świadomy, że odbycie tego kursu nie sprawi, że rozstrzyganie twoich problemów moralnych stanie się łatwe. Choć będziesz bardziej świadomy czym jest obowiązek, ale wciąż będziesz musiał sam ustalać, co jest twoim obowiązkiem w tej konkretnej chwili. Będziesz wiedział czym jest wartość, ale sam będziesz musiał rozstrzygać, za którą z dwóch opcji dylematu moralnego kryje się wyższa wartość. Jaka więc korzyść z tego kursu? Subtelniejszy język do przemyśleń moralnych i budowy własnego światopoglądu, większa samoświadomość w sytuacjach granicznych. To już chyba coś? **Przedmiot będzie prowadzony przez dr. Marcina Drofiszyna z Katedry Logiki i Metodologii Nauk.**