Miękka siła i jej narzędzia w stosunkach międzynarodowych

Język wykładowy Polski
Semestr Letni
Status W ofercie
Opiekun Jan Otop
Liczba godzin 30 (wyk.)
Rodzaj Humanistyczno-społeczny
ECTS 3
Polecany dla I roku Nie
Egzamin Tak

Opis przedmiotu:

**Przedmiot prowadzony przez prof. dr hab. Beatę Ociepkę z Instytutu Studiów Międzynarodowych UWr.** Pozyskanie wiedzy z zakresu stosunków międzynarodowych, w tym na temat roli i znaczenia miękkiej siły jako zasobu państwa i sposobu zachowania w stosunkach międzynarodowych. Pogłębienie wiedzy dotyczącej relacji pomiędzy wymiarem wewnętrznym i zewnętrznym polityki zagranicznej poprzez poznanie analizy polityki zagranicznej. Wskazanie na wpływ strategii rządowych i działań NGO na pozycję międzynarodową państwa. Wypracowanie umiejętności tworzenia podstaw strategii zastosowania narzędzi miękkiej siły na różnych poziomach relacji międzynarodowych. Wskazanie na udział i znaczenie aktorów niepaństwowych i obywateli w stosunkach międzynarodowych i na zagrożenia, wynikające z procesów de-demokratyzacji i kurczenia się sfery publicznej, dla tego udziału. ##### Treści programowe Studenci poznają znaczenie miękkiej siły i jej narzędzi jak dyplomacja publiczna i kulturalna oraz kształtowanie marki państw (branding państw) w polityce zagranicznej. Uzyskają zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną o przygotowaniu kampanii, wykorzystujących zasoby miękkiej siły państwa.� 1. Koncepcja miękkiej siły w teorii stosunków międzynarodowych. Ujęcie J.S Nye: miękka, twarda i sprytna siła jako ramy dla studiów nad dyplomacją publiczną i brandingiem państw. Sila i dyskurs: dyskurs jako siła w stosunkach międzynarodowych. 2. Sila normatywna Mannersa: „normalność” w stosunkach międzynarodowych. Siła społeczna według van Hama. Europejska odpowiedź na amerykańską koncepcję miękkiej siły. Miękkie elementy siły ekonomicznej. 3. Siła komunikacji w stosunkach międzynarodowych. Rola mediów jako aktorów stosunków międzynarodowych i gatekeeperów w komunikacji międzynarodowej: Facebook/Meta jako globalny gatekeeper. 4. Dyplomacja publiczna jako narzędzie miękkiej siły w polityce zagranicznej. 5. Kultura jako zasób miękkiej siły: dyplomacja kulturalna i dyplomacja publiczna. 6. Dyplomacja publiczna jako forma międzynarodowej komunikacji politycznej. Dyplomacja publiczna 2.0 i Twiplomacja. 7. Ekonomizacja polityki zagranicznej: zagraniczna polityka wizerunkowa, branding państw i międzynarodowe public relations. 8. Wpływ narzędzi miękkiej siły na opinię publiczną za granicą: jak to działa? Narracje i dyskursy. Nadawanie za granicę. 9. Miękka siła państw małych i średnich. Przypadek wykorzystania brandingu dla bezpieczeństwa państwa: Litwa, Łotwa i Estonia. 10. Polska: studium przypadku. 11. Miękka siła superpotęgi: Stany Zjednoczone. 12. Wykorzystanie miękkiej siły i jej narzędzi przez państwa autorytarne: Chiny. Przypadek Rosji w kontekście agresji na Ukrainę. 13. Państwo jako marka (brand): indeksy miękkiej siły, marek państw i ich postrzegania. 14. Kampanie i strategie narzędzi miękkiej siły na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym.