Gorącym w ostatnich latach tematem, będącym konsekwencją superhuman AI dla takich gier jak szachy czy go, jest wykorzystanie AI do pomocy nauki gry przez ludzi.
Wiąże się to z tematami explainable AI (zrozumienia na jakiej podstawie programy grające podejmują decyzje), human-like play (tworzenia agentów których zachowanie odpowiada ludzkiemu na określonym poziomie zaawansowania) oraz game analysis (automatycznego generowania analizy partii wyjaśniającej zalety, wady i alternatywy wykonanych posunięć).
Chciałbym abyśmy w ramach seminarium przedstawili sobie aktualny state-of-the-art i podyskutowali nad dalszą perspektywą badań w tym temacie.
Seminarium w dużej mierze będzie polegało na prezentowaniu prac z czasopism i konferencji naukowych. Większość z nich dotyczy szachów, ewentualnie go, więc znajomość tych gier jest wskazana.
Przykładowe materiały w temacie seminarium:
- https://www.ijcai.org/proceedings/2023/541
- https://arxiv.org/abs/2111.09259
- https://maiachess.com/
Zainteresowani będą mieli okazję włączenia się do badań, co może stanowić podstawę do pracy magisterskiej lub licencjackiej/inżynierskiej.