Seminarium: Explainable AI dla gier planszowych

Język wykładowy Polski
Semestr Zimowy
Status Poddana pod głosowanie
Opiekun Jakub Kowalski
Liczba godzin 30 (sem.)
Rodzaj Seminarium
ECTS 3
Polecany dla I roku Nie
Egzamin Nie

Opis przedmiotu:

Gorącym w ostatnich latach tematem, będącym konsekwencją superhuman AI dla takich gier jak szachy czy go, jest wykorzystanie AI do pomocy nauki gry przez ludzi. Wiąże się to z tematami explainable AI (zrozumienia na jakiej podstawie programy grające podejmują decyzje), human-like play (tworzenia agentów których zachowanie odpowiada ludzkiemu na określonym poziomie zaawansowania) oraz game analysis (automatycznego generowania analizy partii wyjaśniającej zalety, wady i alternatywy wykonanych posunięć). Chciałbym abyśmy w ramach seminarium przedstawili sobie aktualny state-of-the-art i podyskutowali nad dalszą perspektywą badań w tym temacie. Seminarium w dużej mierze będzie polegało na prezentowaniu prac z czasopism i konferencji naukowych. Większość z nich dotyczy szachów, ewentualnie go, więc znajomość tych gier jest wskazana. Przykładowe materiały w temacie seminarium: - https://www.ijcai.org/proceedings/2023/541 - https://arxiv.org/abs/2111.09259 - https://maiachess.com/ Zainteresowani będą mieli okazję włączenia się do badań, co może stanowić podstawę do pracy magisterskiej lub licencjackiej/inżynierskiej.