O ekonomii i gospodarce inaczej

Język wykładowy Polski
Semestr Letni
Status Wycofana z oferty
Opiekun Witold Kwaśnicki
Liczba godzin 30 (wyk.) 30 (ćw.)
Rodzaj Humanistyczno-społeczny
ECTS 5
Polecany dla I roku Nie
Egzamin Tak
Tagi E (Ekonomia)
Grupy efektów kształcenia Społeczno-ekonomiczne aspekty informatyki (I)

Opis przedmiotu:

_Ten przedmiot obejmuje wykład z ćwiczeniami. Aby zapisać się na sam wykład, należy wybrać osobny przedmiot: https://zapisy.ii.uni.wroc.pl/courses/o-ekonomii-i-gospodarce-inaczej-w-201920-letni._ _W przypadku konieczności prowadzenia zajęć zdalnie, ten przedmiot będzie prowadzony przez MS Teams._ **Cel** Opis zjawisk gospodarczych w kontekście procesów globalizacyjnych i zagrożenia kryzysem ekonomicznym w skali świata. Przedstawienie innego, nieortodoksyjnego spojrzenia na ekonomię i zjawiska gospodarcze. **Proponowana tematyka wykładów (30 godzin)** 1. Motto: Wykończyć bogatych (Patrick Jake O’Rourke). 2. Czy jesteś liberałem? (Najmniejszy quiz polityczny świata) 3. Źródła rozwoju gospodarczego. Własność prywatna, wolność gospodarcza i rozwój gospodarczy. Kryzys państwa dobrobytu. Nacjonalizacja i prywatyzacja. 4. Państwo a rynek; rola państwa w gospodarce. Szybkość rozwoju gospodarczego i wzrost dobrobytu a optymalny ‚rozmiar’ rządu. 5. Wzrost gospodarczy i cykliczność w rozwoju społeczno-gospodarczym (długie fale Kondratiewa, cykle Juglara, Kuznetsa i Kitchina). Stuletnie fale rozwoju społeczno- gospodarczego. 6. Dobra publiczne – czy istnieją? 7. Finanse publiczne, zadłużenie państw – lekcja historii. 8. Dobrobyt a ład gospodarczy. 9. Kapitalizm – jedyny system ekonomiczny w historii, który wyciągnął ludzkość z biedy. 10. Wyjątkowość rozwoju gospodarczego Europy Zachodniej i jej droga do kapitalizmu. 11. Zróżnicowanie rozwoju w skali globu, w Europie i w Polsce. 12. Czy globalizacja przyczynia się do wzrostu biedy? Nierówności i wzrost gospodarczy. 13. Amalteisci i neo-malthuzjanie – zderzenie się dwóch racji. 14. Klub Rzymski i prognozy rozwoju świata. 15. Alternatywne modele firmy. Ekonomia ewolucyjna. Możliwości analizy procesów gospodarczych przy wykorzystaniu analogii biologicznych. Ewolucyjny model rozwoju przemysłu. Model Nelsona-Wintera. 16. Szkoła austriacka w ekonomii – historia, przedstawiciele, idee. 17. Mentalność antykapitalistyczna, intelektualiści wobec rynku. 18. Polska transformacja. Czy w Polsce po 1990 roku jest naprawdę tak źle? 19. O matematyzacji ekonomii. 20. Analiza wymiarowa w ekonomii. 21. Podatki i wydatki publiczne (rodzaje podatków, różnorodność systemów podatkowych, podatki a rozwój gospodarczy, reformy podatkowe w krajach uprzemysłowionych) 22. Gospodarka otwarta i handel międzynarodowy. Rola GATT i WTO w liberalizacji handlu międzynarodowego. 23. Europa-Ameryka- Chindie: kilka uwag o przyszłości świata. Najważniejsze ‚zjawiska’ gospodarcze XX wieku – Wielka Depresja, Kryzys naftowy. Są to propozycje wykładów. Z pewnością w ciągu 30 godzin nie uda się tych planów zrealizować. Ostateczny wybór tematów wykładów zależał będzie też od uczestników (studentów) oraz od bieżących wydarzeń gospodarczych w Polsce i na świecie. Wykładom towarzyszyć będą także filmy i prezentacje multimedialne. **Ćwiczenia (30 godzin)** Do każdego spotkania podana będzie literatura (jeden, dwa artykuły, fragmenty książek, itp.), którą studenci będą mieli do przeczytania przed każdymi ćwiczeniami. To będzie podstawą do dyskusji na ćwiczeniach. Ocena z ćwiczeń będzie głównie odpowiadała jakości przygotowania się każdego studenta do ćwiczeń i jego aktywności na ćwiczeniach. Potencjalna tematyka ćwiczeń obejmowała będzie np.: * Kryptowaluty i technologia blockchain – rola i znaczenie w społeczeństwie i gospodarce. * Bezwarunkowy dochód podstawowy (Universal Basic Income) * Bieda, nierówności dochodowe a rozwój gospodarczy. * Przedsiębiorca, przedsiębiorczość, spekulacja a rozwój gospodarczy. * Wybrane mity odnoszące się do rynku i do kapitalizmu * Monopol – rodzaje, za i przeciw. Czy monopol służy konsumentowi? * Innowacji a rozwój gospodarczy. Co sprzyja a co przeszkadza rozwojowi innowacyjnemu? * Wolny handel a protekcjonizm. Za i przeciw. * Wolność, wolność gospodarcza, swobody obywatelskie a rozwój gospodarczy. * Niepoprawny politycznie przewodnik po kapitalizmie (Robert P. Murphy) * Ekonomia zdrowego rozsądku (John Tamny)