_Ten przedmiot obejmuje wykład z ćwiczeniami. Aby zapisać się na sam wykład, należy wybrać osobny przedmiot: https://zapisy.ii.uni.wroc.pl/courses/o-ekonomii-i-gospodarce-inaczej-w-201920-letni._
_W przypadku konieczności prowadzenia zajęć zdalnie, ten przedmiot będzie prowadzony przez MS Teams._
**Cel**
Opis zjawisk gospodarczych w kontekście procesów globalizacyjnych i zagrożenia
kryzysem ekonomicznym w skali świata. Przedstawienie innego, nieortodoksyjnego
spojrzenia na ekonomię i zjawiska gospodarcze.
**Proponowana tematyka wykładów (30 godzin)**
1. Motto: Wykończyć bogatych (Patrick Jake O’Rourke).
2. Czy jesteś liberałem? (Najmniejszy quiz polityczny świata)
3. Źródła rozwoju gospodarczego. Własność prywatna, wolność gospodarcza i rozwój gospodarczy. Kryzys państwa dobrobytu. Nacjonalizacja i prywatyzacja.
4. Państwo a rynek; rola państwa w gospodarce. Szybkość rozwoju gospodarczego i wzrost dobrobytu a optymalny ‚rozmiar’ rządu.
5. Wzrost gospodarczy i cykliczność w rozwoju społeczno-gospodarczym (długie fale Kondratiewa, cykle Juglara, Kuznetsa i Kitchina). Stuletnie fale rozwoju społeczno- gospodarczego.
6. Dobra publiczne – czy istnieją?
7. Finanse publiczne, zadłużenie państw – lekcja historii.
8. Dobrobyt a ład gospodarczy.
9. Kapitalizm – jedyny system ekonomiczny w historii, który wyciągnął ludzkość z biedy.
10. Wyjątkowość rozwoju gospodarczego Europy Zachodniej i jej droga do kapitalizmu.
11. Zróżnicowanie rozwoju w skali globu, w Europie i w Polsce.
12. Czy globalizacja przyczynia się do wzrostu biedy? Nierówności i wzrost gospodarczy.
13. Amalteisci i neo-malthuzjanie – zderzenie się dwóch racji.
14. Klub Rzymski i prognozy rozwoju świata.
15. Alternatywne modele firmy. Ekonomia ewolucyjna. Możliwości analizy procesów gospodarczych przy wykorzystaniu analogii biologicznych. Ewolucyjny model rozwoju przemysłu. Model Nelsona-Wintera.
16. Szkoła austriacka w ekonomii – historia, przedstawiciele, idee.
17. Mentalność antykapitalistyczna, intelektualiści wobec rynku.
18. Polska transformacja. Czy w Polsce po 1990 roku jest naprawdę tak źle?
19. O matematyzacji ekonomii.
20. Analiza wymiarowa w ekonomii.
21. Podatki i wydatki publiczne (rodzaje podatków, różnorodność systemów podatkowych, podatki a rozwój gospodarczy, reformy podatkowe w krajach uprzemysłowionych)
22. Gospodarka otwarta i handel międzynarodowy. Rola GATT i WTO w liberalizacji handlu międzynarodowego.
23. Europa-Ameryka- Chindie: kilka uwag o przyszłości świata. Najważniejsze ‚zjawiska’ gospodarcze XX wieku – Wielka Depresja, Kryzys naftowy.
Są to propozycje wykładów. Z pewnością w ciągu 30 godzin nie uda się tych
planów zrealizować. Ostateczny wybór tematów wykładów zależał będzie też od
uczestników (studentów) oraz od bieżących wydarzeń gospodarczych w Polsce i na
świecie. Wykładom towarzyszyć będą także filmy i prezentacje multimedialne.
**Ćwiczenia (30 godzin)**
Do każdego spotkania podana będzie literatura (jeden, dwa artykuły, fragmenty
książek, itp.), którą studenci będą mieli do przeczytania przed każdymi
ćwiczeniami. To będzie podstawą do dyskusji na ćwiczeniach. Ocena z ćwiczeń
będzie głównie odpowiadała jakości przygotowania się każdego studenta do
ćwiczeń i jego aktywności na ćwiczeniach.
Potencjalna tematyka ćwiczeń obejmowała będzie np.:
* Kryptowaluty i technologia blockchain – rola i znaczenie w społeczeństwie i gospodarce.
* Bezwarunkowy dochód podstawowy (Universal Basic Income)
* Bieda, nierówności dochodowe a rozwój gospodarczy.
* Przedsiębiorca, przedsiębiorczość, spekulacja a rozwój gospodarczy.
* Wybrane mity odnoszące się do rynku i do kapitalizmu
* Monopol – rodzaje, za i przeciw. Czy monopol służy konsumentowi?
* Innowacji a rozwój gospodarczy. Co sprzyja a co przeszkadza rozwojowi innowacyjnemu?
* Wolny handel a protekcjonizm. Za i przeciw.
* Wolność, wolność gospodarcza, swobody obywatelskie a rozwój gospodarczy.
* Niepoprawny politycznie przewodnik po kapitalizmie (Robert P. Murphy)
* Ekonomia zdrowego rozsądku (John Tamny)