_Ten przedmiot jest równoważny seminarium na studiach II stopnia._
Planowane zajęcia przeznaczone są przede wszystkim dla doktorantów i
studentów, którzy zamierzają zajmować się pracą twórczą.
Zajęcia będą miały formę warsztatów. Uczestnicy będą pisali teksty, które będą
potem wspólnie poprawiane tak, aby ostateczne wersje były precyzyjne i
zrozumiałe. Ćwiczona będzie też zwięzłość.
Planuję trzy typy ćwiczeń:
1. Zapisywanie nieco bardziej złożonych rozumowań (takich jak trudniejsze zadania z JFiZO), po polsku i po angielsku.
2. Planowanie struktury większych tekstów (przerabianie istniejących prac lub pisanie całkiem nowych).
3. Opisywanie motywacji, przekonywanie o ważności badań, przeglądy literatury. Pisanie wstępu i streszczenia tak, aby były zrozumiałe nie tylko dla wąskich specjalistów.
Zamierzam przygotować problemy do ćwiczeń, publikacje do krytykowania i
przerabiania, ale będę się cieszył, jeśli słuchacze przyniosą własne problemy.
Będziemy mogli przerabiać (lub redagować) prace własne uczestników. Będę
zachęcał słuchaczy do dyskusji o czytanych przez nich pracach, które są (ich
zdaniem) źle napisane (zbyt trudne, nieprecyzyjne, nieczytelne) lub wręcz
przeciwnie, są wzorowo zredagowane.
Ponadto będziemy rozmawiać o problemach etycznych. Nie tylko o plagiatach, ale
także o tym, jak traktować niepublikowane informacje przekazane przez kolegów,
jak traktować wiedzę zdobytą w trakcie recenzowania prac zgłoszonych na
konferencję lub do czasopisma.