Komunikacja człowiek-komputer

Język wykładowy Polski
Semestr Zimowy
Status W ofercie
Opiekun Zdzisław Płoski
Liczba godzin 30 (wyk.) 30 (ćw-prac.)
Rodzaj Informatyczny inż.
ECTS 6
Polecany dla I roku Nie
Egzamin Tak

Opis przedmiotu:

**Cel zajęć.** Przedmiot jest poświęcony **wszechstronnemu** przeglądowi zagadnień związanych z interakcją na styku człowiek-komputer (ang. _Human-Computer Interaction_) oraz projektowaniem rzeczy użytecznych i ładnych (ang. _design_ ). Celem zajęć jest poznanie zasad rządzących procesem projektowania, oceny i realizacji interaktywnych interfejsów systemów komputerowych spełniających postulaty użyteczności (ang. _usability_). Na ćwiczeniach studentki i studenci omawiają tematy przedstawiane na wykładzie i wskazane w literaturze, prezentują i utrwalają samodzielnie zdobytą wiedzę. W ramach pracowni projektują i wykonują w zespołach dwu- lub trzyosobowych interfejs wybranej przez siebie aplikacji lub witryny sieciowej, działając etapowo, zgodnie z zasadami sztuki w tej dziedzinie. **Wymagania.** Przedmiot „Komunikacja człowiek-komputer” jest wybitnie interdyscyplinarny. Interfejsy komputerowe są poddawane analizie i refleksji w zetknięciu z rzeczywistym, typowym lub wyrafinowanym użytkownikiem. Prócz oczywistych kwalifikacji informatycznych, w tym technik inżynierii oprogramowania (**osobny wykład**) i niektórych aspektów AI (**odrębny wykład**), szerzej – aplikacji zainteresowania psychologią, socjologią, antropologią, lingwistyką, fizjologią, ergonomią, wzornictwem przemysłowym, a nawet filozofią i sztuką dają osobie studiującej KCK (HCI) przewagę twórczą i produkcyjną. Jeśli chodzi o narzędzia warsztatowe, wskazane jest elementarne rozeznanie w posługiwaniu się którymś z języków tworzenia interaktywnych stron WWW (np. HTML, **osobny wykład**), aplikacji okienkowych (**inny wykład**), a także – być może najważniejsze – wprawne operowanie którymś z systemów konstruowania makiet interfejsów; jego uboczne, samodzielne opanowanie nie przysparza trudności, a znajomość ta stanowi swoistą „wartość dodaną”. **Cele szczegółowe.** Uczestnik kursu ma okazję poznać elementy składające się na dobry interfejs, w rozumieniu wywierania jak najkorzystniejszych wrażeń na użytkowniku docelowym, opanować podstawową wiedzę psychologiczną i socjologiczną w zakresie przydatnym w projektowaniu GUI, zrozumieć związki między udanym interfejsem a sukcesem ekonomicznym, poznać podstawowe zasady ergonomii i komunikacji werbalnej i wizualnej (a także dźwiękowej) z zastosowaniem w interfejsach komputerowych, reguły operowania przestrzenią, barwą, krojami pisma i innymi materiałami do budowy interfejsów oraz prześledzić techniki designerskie pomocne w tworzeniu interfejsów nowoczesnych komputerów i skomputeryzowanych urządzeń. Opanowuje praktycznie wybrane narzędzie projektowania makiet interfejsów graficznych. **Pożytki.** Uczestnik kursu nabiera nowego spojrzenia i pojmowania graficznych (i in.) interfejsów użytkownika, świadomości i zasad rządzących konstruowaniem udanych GUI, przestaje być amatorem w podejściu do projektowania witryn sieciowych. Wiadomości z zakresu psychologii, socjologii, neurologii (jak działa pamięć człowieka) dają mu nowe, analityczne rozeznanie możliwości i ograniczeń zarówno człowieka, jak i wytwarzanych przez niego przedmiotów i maszyn, w tym — komputerów. **Ramy wykładu.** Niżej podano tytuły wykładów. Szczegółowe wypunktowanie poruszanych zagadnień przekracza ramy tego streszczenia, jest dostępne w trakcie semestru na stronie wykładu w witrynie SKOS. 1\. Wstęp 2\. Wyszukiwanie potrzeb 3\. Analiza potrzeb [i] ludzi 4\. Prototypowanie czas zacząć 5\. Naucz się krytykować 6\. Kształtowanie interfejsów 7\. Zmysły mylą 8\. Barwą, krojem i układem 9\. Układ, liczy się układ 10\. Inwentaryzacja GUI 11\. GUI — dokończenie remanentu i wykład studencki 12\. Wykłady studenckie **Literatura.** Istnieje wiele dobrych podręczników KCK (HCI). Niektóre są dostępne bezpłatnie w Sieci. Prócz tego Sieć zawiera mnóstwo artykułów poświęconych projektowaniu witryn i ogólniej — kwestiom designerskim interfejsów komputerowych. Od osoby studiującej i jej zainteresowań zależy, ile zdoła wydobyć w skończonym czasie semestru z internetowego morza fachowych rad i wiadomości. Na wykładzie są proponowane jako dodatkowe niektóre lektury, spośród wartych uwagi, pomieszczonych w Sieci. Oto kilka przewodnich podręczników: 1\. Lynch P. J., Horton S.: _Web Style Guide. 3rd Edition_. Yale University Press 2008. Książka dostępna w Sieci bez opłat. 2\. Van Duyne D. K., Landay J. A., Hong J. I.: _The Design of Sites: Patterns for Creating Winning Web Sites_. Prentice Hall Professional 2007. 3\. Leventhal L. M., Barnes J. A.: _Usability Engineering: Process, Products, and Examples_. Pearson/Prentice Hall 2008. 4 .Dzieła klasyków dziedziny, D. Normana i J. Nielsena — dostępne w Sieci. 5\. Inne wartościowe artykuły, przemyślenia, instruktaże i normy, m.in. na stronach firm Microsoft i Google. W trakcie semestru materiały pomocnicze do wykładu są udostępniane na odpowiedniej stronie witryny SKOS. **Formy zaliczenia.** Aktywne, twórcze uczestnictwo w ćwiczeniach i pracowni, opracowanie wartościowej i pełnej makiety wybranego interfejsu (w dążeniu do ulepszenia istniejącej aplikacji lub zupełnie nowego), wykazanie się umiejętnością konstruktywnych ocen i krytyki przedmiotów użytkowych, w tym aplikacji komputerowych. Umiejętne przedstawienie i przekazanie własnego wyrobu (GUI). Dodatkowo, w miarę możliwości czasowych, studenci mogą przygotować na koniec semestru **własne wykłady** wzbogacające, a zwłaszcza unowocześniające, wiedzę o trendach, modach i praktyce w dziedzinie KCK (HCI). Semestralny kurs kończy się egzaminem pisemnym. **Uwaga dotycząca sposobu prowadzenia zajęć.** _Komunikacja-człowiek-komputer_ to przedmiot wybitnie interdyscyplinarny, a jego prowadzenie wiąże się z uruchamianiem (wyzwalaniem) kreatywnych zdolności studentów. Przedmiot do roku 2020 nie był prowadzony _offline_. Z praktyki prowadzenia tych zajęć wynika, że choć przygotowywane materiały wykładowe zawierają w zasadzie komplet wiadomości potrzebnych do podejścia do egzaminu, to jednak brak bezpośredniego komentarza, żywej rozmowy z audytorium, rozważania pomysłów powstających w toku spontanicznych dyskusji — wszystko to jest trudne do aranżowania na odległość. Skoro jednak świat schodzi na takie metody, co pozostaje? Zdalne prowadzenie ćwiczeń z KCK uważam za trudne do realizacji, pracownię da się zorganizować w ten sposób. Powyższe uwagi pozostawiam tutaj jako _signum temporis_, miejmy nadzieję, że (na czas jakiś) minionego. 20-05-04, 20-05-25, 21-09-20, 22-04-24, 23-05-09 zpl..IIUWr