**Cel zajęć.** Przedmiot jest poświęcony **wszechstronnemu** przeglądowi
zagadnień związanych z interakcją na styku człowiek-komputer (ang. _Human-Computer Interaction_) oraz projektowaniem rzeczy użytecznych i ładnych (ang.
_design_ ). Celem zajęć jest poznanie zasad rządzących procesem projektowania, oceny i realizacji interaktywnych interfejsów systemów komputerowych spełniających postulaty użyteczności (ang. _usability_). Na ćwiczeniach studentki i studenci omawiają tematy przedstawiane na wykładzie i wskazane w literaturze, prezentują i utrwalają samodzielnie zdobytą wiedzę. W ramach pracowni
projektują i wykonują w zespołach dwu- lub trzyosobowych interfejs wybranej przez siebie aplikacji lub witryny sieciowej, działając etapowo, zgodnie z zasadami sztuki w tej dziedzinie.
**Wymagania.** Przedmiot „Komunikacja człowiek-komputer” jest wybitnie
interdyscyplinarny. Interfejsy komputerowe są poddawane analizie i refleksji w zetknięciu z rzeczywistym, typowym lub wyrafinowanym użytkownikiem. Prócz oczywistych kwalifikacji informatycznych, w tym technik inżynierii
oprogramowania (**osobny wykład**) i niektórych aspektów AI (**odrębny wykład**), szerzej – aplikacji zainteresowania psychologią, socjologią, antropologią, lingwistyką, fizjologią, ergonomią, wzornictwem przemysłowym, a nawet filozofią i sztuką dają osobie studiującej KCK (HCI) przewagę twórczą i
produkcyjną. Jeśli chodzi o narzędzia warsztatowe, wskazane jest elementarne rozeznanie w posługiwaniu się którymś z języków tworzenia interaktywnych stron WWW (np. HTML, **osobny wykład**), aplikacji
okienkowych (**inny wykład**), a także – być może najważniejsze – wprawne operowanie którymś z systemów konstruowania makiet interfejsów; jego uboczne, samodzielne opanowanie nie przysparza trudności, a znajomość ta stanowi swoistą „wartość dodaną”.
**Cele szczegółowe.** Uczestnik kursu ma okazję poznać elementy składające się na dobry interfejs, w rozumieniu wywierania jak najkorzystniejszych wrażeń na użytkowniku docelowym, opanować podstawową wiedzę psychologiczną i socjologiczną w zakresie przydatnym w projektowaniu GUI, zrozumieć związki między udanym interfejsem a sukcesem ekonomicznym, poznać podstawowe zasady ergonomii i komunikacji werbalnej i wizualnej (a także dźwiękowej) z zastosowaniem w interfejsach komputerowych, reguły operowania przestrzenią, barwą, krojami pisma i innymi materiałami do budowy interfejsów oraz prześledzić techniki designerskie pomocne w tworzeniu interfejsów nowoczesnych komputerów i skomputeryzowanych urządzeń. Opanowuje praktycznie wybrane narzędzie projektowania makiet interfejsów graficznych.
**Pożytki.** Uczestnik kursu nabiera nowego spojrzenia i pojmowania graficznych (i in.) interfejsów użytkownika, świadomości i zasad rządzących konstruowaniem udanych GUI, przestaje być amatorem w podejściu do projektowania witryn sieciowych. Wiadomości z zakresu psychologii, socjologii, neurologii (jak działa pamięć człowieka) dają mu nowe, analityczne rozeznanie możliwości i ograniczeń zarówno człowieka, jak i wytwarzanych przez niego przedmiotów i maszyn, w tym — komputerów.
**Ramy wykładu.** Niżej podano tytuły wykładów. Szczegółowe wypunktowanie poruszanych zagadnień przekracza ramy tego streszczenia, jest dostępne w
trakcie semestru na stronie wykładu w witrynie SKOS.
1\. Wstęp
2\. Wyszukiwanie potrzeb
3\. Analiza potrzeb [i] ludzi
4\. Prototypowanie czas zacząć
5\. Naucz się krytykować
6\. Kształtowanie interfejsów
7\. Zmysły mylą
8\. Barwą, krojem i układem
9\. Układ, liczy się układ
10\. Inwentaryzacja GUI
11\. GUI — dokończenie remanentu i wykład studencki
12\. Wykłady studenckie
**Literatura.** Istnieje wiele dobrych podręczników KCK (HCI). Niektóre są dostępne bezpłatnie w Sieci. Prócz tego Sieć zawiera mnóstwo artykułów poświęconych projektowaniu witryn i ogólniej — kwestiom designerskim interfejsów komputerowych. Od osoby studiującej i jej zainteresowań zależy, ile zdoła wydobyć w skończonym czasie semestru z internetowego morza fachowych rad i wiadomości. Na wykładzie są proponowane jako dodatkowe niektóre lektury, spośród wartych uwagi, pomieszczonych w Sieci. Oto kilka przewodnich podręczników:
1\. Lynch P. J., Horton S.: _Web Style Guide. 3rd Edition_. Yale University Press 2008. Książka dostępna w Sieci bez opłat.
2\. Van Duyne D. K., Landay J. A., Hong J. I.: _The Design of Sites: Patterns for Creating Winning Web Sites_. Prentice Hall Professional 2007.
3\. Leventhal L. M., Barnes J. A.: _Usability Engineering: Process, Products, and Examples_. Pearson/Prentice Hall 2008.
4 .Dzieła klasyków dziedziny, D. Normana i J. Nielsena — dostępne w Sieci.
5\. Inne wartościowe artykuły, przemyślenia, instruktaże i normy, m.in. na stronach firm
Microsoft i Google.
W trakcie semestru materiały pomocnicze do wykładu są udostępniane na odpowiedniej stronie witryny SKOS.
**Formy zaliczenia.** Aktywne, twórcze uczestnictwo w ćwiczeniach i pracowni, opracowanie wartościowej i pełnej makiety wybranego interfejsu (w dążeniu do
ulepszenia istniejącej aplikacji lub zupełnie nowego), wykazanie się umiejętnością konstruktywnych ocen i krytyki przedmiotów użytkowych, w tym
aplikacji komputerowych. Umiejętne przedstawienie i przekazanie własnego wyrobu (GUI). Dodatkowo, w miarę możliwości czasowych, studenci mogą
przygotować na koniec semestru **własne wykłady** wzbogacające, a zwłaszcza unowocześniające, wiedzę o trendach, modach i praktyce w dziedzinie KCK (HCI).
Semestralny kurs kończy się egzaminem pisemnym.
**Uwaga dotycząca sposobu prowadzenia zajęć.** _Komunikacja-człowiek-komputer_ to przedmiot wybitnie interdyscyplinarny, a jego prowadzenie wiąże się z uruchamianiem (wyzwalaniem) kreatywnych zdolności studentów. Przedmiot do roku 2020 nie był prowadzony _offline_. Z praktyki prowadzenia tych zajęć wynika, że choć przygotowywane materiały wykładowe zawierają w zasadzie komplet wiadomości potrzebnych do podejścia do egzaminu, to jednak brak bezpośredniego komentarza, żywej rozmowy z audytorium, rozważania pomysłów powstających w toku spontanicznych dyskusji — wszystko to jest trudne do aranżowania na odległość. Skoro jednak świat schodzi na takie metody, co pozostaje? Zdalne prowadzenie ćwiczeń z KCK uważam za trudne do realizacji, pracownię da się zorganizować w ten sposób. Powyższe uwagi pozostawiam tutaj jako _signum temporis_, miejmy nadzieję, że (na czas jakiś) minionego.
20-05-04, 20-05-25, 21-09-20, 22-04-24, 23-05-09 zpl..IIUWr