Podstawy grafiki komputerowej

Język wykładowy Polski
Semestr Zimowy
Status Poddana pod głosowanie
Opiekun Andrzej Łukaszewski
Liczba godzin 30 (wyk.) 30 (prac.)
Rodzaj Informatyczny inż.
ECTS 6
Polecany dla I roku Nie
Egzamin Tak

Opis przedmiotu:

Grafika komputerowa jest obecna w grach, filmach, reklamach czy interfejsach użytkownika. Dlatego warto zrozumieć jak powstaje i poznać kluczowe standardy i algorytmy. Umożliwi to nie tylko posługiwanie się ze zrozumieniem gotowymi silnikami graficznymi ale także sprawne pisanie własnych gier i aplikacji np. przy użyciu API OpenGL. Wykład jest także wprowadzeniem do zaawansowanych przedmiotów z grafiki komputerowej i jest przeznaczony dla studentów od drugiego roku. Na wykładzie wprowadzone jest teoria i podstawowe metody, które umożliwiają efektywne programowanie grafiki z użyciem kart graficznych. Na pracowni uczymy się praktyki programowania w nowym OpenGL (wersja 3.3 lub nowsza). Wykład nie jest jednak kursem tylko biblioteki OpenGL ale skupia się nad zrozumieniem podstaw takich jak np. efektywne metody przekształcania układów współrzędnych i algorytmy renderingu. Omawiane zagadnienia: * Przekształcenia w jednorodnym układzie współrzędnych * Efektywne reprezentacje rotacji w tym kwaterniony * Modelowanie wirtualnej kamery i obiektów 3D * Widoczność: algorytm z-bufora, śledzenie promieni i inne * Modelowanie i obliczanie oświetlenia * Rasteryzacja i antialiasing * Światło i kolor w grafice, modele koloru * Teksturowanie 2D/3D, tekstury proceduralne **Wymagania:** algebra, podstawy algorytmów i struktury danych, analiza numeryczna, umiejętność programowania w C/++ **Literatura:** P. Shirley, "Fundamentals of Computer Graphics", A.K.Peters, Natick Massachusetts 2002.