Niektórzy uważają, że każdy informatyk powinien zaimplementować ray tracer.
Chodź można to oczywiście zrobić w jedno popołudnie to tu mamy cały przedmiot
i semestr na to zadanie i dzięki temu efekt da na pewno dużo więcej
satysfakcji. W ramach przedmiotu na wykładzie przedstawiane są podstawy
teoretyczne, a na pracowni realizujemy implementacje ray tracera od prostego
klasycznego, aż do fizycznie poprawnego opartego o metody Monte Carlo. W
tegorocznej wersji wykładu przy implementacji skupimy się na metodach
renderingu, zaś do przyspieszania ray tracingu będzie można użyć gotowych
rozwiązań jak np. embree.
Celem wykładu jest przedstawienie realistycznych metod syntezy obrazów. Wykład
przedstawia podstawy fizyczne transportu światła, które pozwalają na
wyprowadzenie poprawnych algorytmów obliczających oświetlenie. Opisywane
metody można podzielić na dwa typy: metody Monte Carlo oparte na śledzeniu
promieni i metody radiosity. Głównym tematyem wykładu będą metody Monte Carlo
począwszy od prostego śledzenia ścieżek przez dwukierunkowe śledzenie ścieżek
i metody hybrydowe takie jak mapa fotonów. Pozwoli to na zrozumienie i nabycie
umiejętności wyprowadzania własnych fizycznie poprawnych metod renderingu.
Wykład zawiera także opis metod mapowania obliczonego oświetlenia o wysokim
zakresie dynamicznym do zakresu możliwego do wyświetlenia (algorytmy mapowania
tonów).
**Program:**
* Metoda śledzenia promieni i algorytmy przyspieszające
* Podstawy fizyczne transportu światła
* Metody Monte Carlo
* Śledzenie promieni i metody Monte Carlo w obliczaniu oświetlenia (path tracing, mapy fotonów, metoda Metroplis,...)
* Metoda radiosity
* Obrazy o wysokim zakresie dynamicznym, mapowanie tonów
**Wymagania:** Podstawy grafiki komputerowej, Rachunek prawdopodobieństwa,
Analiza matematyczna