Systemy operacyjne. Podstawy

Język wykładowy Polski
Semestr Zimowy
Status W ofercie
Opiekun Zdzisław Płoski
Liczba godzin 30 (wyk.) 30 (ćw-prac.)
Rodzaj Informatyczny 1
ECTS 6
Polecany dla I roku Nie
Egzamin Tak
Grupy efektów kształcenia Systemy operacyjne

Opis przedmiotu:

**Wstęp.** Systemy operacyjne są specyficznym oprogramowaniem. Ich ewolucja trwa już ponad pół wieku, a poszczególne systemy są użytkowane przez dziesiątki lat. Na przykład historia jednego z nowszych systemów operacyjnych, Linuxa, sięga początku lat 90. XX wieku. Współczesne systemy operacyjne to oprogramowanie liczące miliony wierszy kodu źródłowego. Można używać komputera (dowolnego: od smartfonu do mainframe'a), korzystać z licznych aplikacji i nie rozumieć, jak działa oprogramowanie podstawowe. Jednak podobnie jak posiadaczowi prawa jazdy nie godzi się nie wiedzieć, dlaczego samochód się toczy (nawet pod górę), studentowi, a zwłaszcza studentowi informatyki, nie wypada nie rozumieć elementarnych zasad działania systemów operacyjnych. **Przeglądowy wykład z systemów operacyjnych** (SO) jest oparty na najlepszych światowych podręcznikach tego przedmiotu (zob. wykaz literatury podany niżej i powtórzony w załączniku na końcu). Wykład obejmuje: zagadnienia wstępne, w tym szkic historycznych uwarunkowań w projektowaniu SO, ogólny przegląd struktur systemów komputerowych, struktury systemów operacyjnych, architekturę i funkcje jądra SO, planowanie i synchronizowanie procesów (wątków), problemy zakleszczeń, zarządzanie pamięcią hierarchiczną, organizację dysków, pamięć wirtualną, systemy plików, przegląd podsystemów wejścia-wyjścia, uwagi o systemach rozproszonych (jest im poświęcony **osobny wykład** ) oraz zagadnienia ochrony i bezpieczeństwa ( **osobny wykład** ). Specjalny nacisk jest kładziony na poprawną, standardową polsko-angielską terminologię systemów. Systemy operacyjne rozwiązują zasadnicze problemy efektywnego, wygodnego i bezpiecznego eksploatowania systemów komputerowych. Ich specjalizowane realizacje odnajdujemy w postaci systemów baz danych (zob. **inny wykład** ) lub systemów wbudowanych ( **inny wykład** ). Zarządzanie chmurami w Sieci, maszyny wirtualne i Internet rzeczy też zaliczamy do najnowszych odmian SO. Natomiast sam interfejs graficzny (GUI) systemów nie jest częścią systemu operacyjnego, stanowi jego ,,okrycie" (por. **odrębny wykład** : komunikacja człowiek-komputer). Znajomość podstawowych zasad działania systemów operacyjnych jest elementem ogólnego wykształcenia informatyka. Osoby zaawansowane w problematyce systemów operacyjnych mogą pogłębiać swoją wiedzę i doświadczenia na **osobnym, specjalistycznym wykładzie**. **** **Podręczniki** 1\. Stallings W.: _Systemy operacyjne. Organizacja wewnętrzna i zasady projektowania._ _Wydanie dziewiąte_. Gliwice, Helion 2018 (podręcznik w przygotowaniu; bogate materiały pomocnicze w Sieci). 2\. Stallings W.: _Operating Systems Internals and Design Principles. Ninth Edition_. Pearson Education 2018 (w przygotowaniu). 3\. Tanenbaum A. S., Bos H.: _Systemy operacyjne. Wydanie czwarte_. Gliwice, Helion 2016. 4\. Silberschatz A., Galvin P. B., Gagne G.: _Podstawy systemów operacyjnych._ _Wydanie siódme_. Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2005. 5\. Silberschatz A., Galvin P. B., Gagne G.: _Operating Systems Concepts. Ninth Edition._ _International Student Version_. John Wiley & Sons 2013. 6\. Tanenbaum A. S.: _Strukturalna organizacja systemów komputerowych._ _Wydanie piąte_. Gliwice. Helion 2006 7\. Zasoby Sieci. W trakcie semestru materiały pomocniczne do wykładu są udostępniane na odpowiedniej stronie witryny SKOS. 17-05-22, 20-05-04 zpl..IIUWr ___________________________________________________________ Załącznik Nr 5 **OPIS PRZEDMIOTU/MODUŁU KSZTAŁCENIA (SYLABUS)** 1\. | Nazwa przedmiotu/modułu w języku polskim **_Systemy operacyjne. Podstawy_** ---|--- 2\. | Nazwa przedmiotu/modułu w języku angielskim _Operating System Principles_ 3\. | Jednostka prowadząca przedmiot _Instytut Informatyki_ 4\. | Kod przedmiotu/modułu 5\. | Rodzaj przedmiotu/modułu _(obowiązkowy lub fakultatywny)_ _Gwarantowany_ 6\. | Kierunek studiów _Informatyka_ 7\. | Poziom studiów _(I lub II stopień lub jednolite studia magisterskie)_ _I stopień_ 8\. | Rok studiów _(jeśli obowiązuje_ ) _2-3 rok (zalecane)_ 9\. | Semestr _(zimowy lub letni)_ _Zimowy_ 10\. | Forma zajęć i liczba godzin _30 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń-pracowni, egzamin_ 11\. | Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy osoby prowadzącej zajęcia _Zdzisław Płoski, mgr_ 12\. | Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla przedmiotu/modułu _Podstawowa znajomość architektury sprzętowej komputerów_ _elementarna znajomość któregoś z języków programowania systemów (C lub C++),_ _zamiłowanie do encyklopedycznego porządkowania informacji,_ _dogłębnego pojmowania koncepcji i krytycznej refleksji terminologicznej._ 13\. | Cele przedmiotu _Przeglądowy wykład "Podstawy systemów operacyjnych"_ _przedstawia elementarne,_ _ugruntowane zagadnienia związane z budową i działaniem systemów operacyjnych._ _Celem przeglądu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi koncepcjami i zasadami_ _działania wieloprogramowego systemu operacyjnego ogólnego przeznaczenia_ _ze szczególnym uwzględnieniem działania jego jądra._ _Poruszane są następujące zagadnienia:_ _1._ _Przegląd systemów komputerowych_ _2._ _Przegląd systemów operacyjnych_ _3._ _Procesy, wątki, problemy synchronizacji_ _4._ _Procesory i wieloprocesory, planowanie przydziału_ _5._ _Hierarchia pamięci, zarządzanie pamięcią główną i masową_ _6._ _Wejście-wyjście i systemy plików_ _7._ _Problemy ochrony i bezpieczeństwa SO_ _8._ _Wirtualizacja, chmury i Internet rzeczy_ _9._ _Ogólne zasady projektowania dużych systemów_ _10._ _Systemy operacyjne w przekroju historycznym_ _11\. Polska i angielska terminologia dziedziny (wskroś wykładu)_ 14\. | Zakładane efekty kształcenia | **_KMSO_01:_** _rozumie zasady działania jądra wieloprogramowego systemu operacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania procesami (planowania procesów) i pamięcią_ | **_KW_18:_** _zna zasady działania systemów operacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów, współbieżności, planowania zadań i zarządzania pamięcią_ ---|--- **_KMSO_02:_** _zna i docenia problematykę bezpieczeństwa systemów operacyjnych, potrafi uwzględniać ją w codziennej eksploatacji systemów_ | **_KW_25:_** _zna podstawowe pojęcia bezpieczeństwa systemów informatycznych, rozumie ryzyko i odpowiedzialność związane z systemami informatycznymi, rozumie zagrożenia związane z przestępczością elektroniczną_ **_KMSO_03:_** _umie zainstalować i zestroić (odpowiednio sparametryzować) typowy system operacyjny komputera osobistego; potrafi instalować niezbędne oprogramowanie systemowe i użytkowe_ | **_KU_17:_** _potrafi zainstalować i skonfigurować wybrany system operacyjny oraz nim administrować, w tym instalować potrzebne oprogramowanie_ **_KMSO_04:_** _zna i rozumie hierarchię pamięci w systemach operacyjnych, powody jej organizacji i zasady działania; orientuje się w zasadach działania i korzyściach z użytkowania pamięci wirtualnej, a także w jej ograniczeniach_ | **_KU_18:_** _: potrafi wyjaśnić na czym polega zarządzanie pamięcią w systemach operacyjnych, co to jest hierarchia pamięci, co to jest pamięć wirtualna_ **_KMSO_05:_** _potrafi zrealizować programowo i przetestować proste scenariusze synchronizacji procesów współbieżnych, rozróżnia i rozumie mechanizmy synchronizacji procesów i wątków_ | **_KU_19:_** _opisuje problemy związane z wykonywaniem programów współbieżnych; rozumie mechanizmy synchronizacji procesów_ **** __ Symbole kierunkowych efektów kształcenia, _np.: K_W01_ _*_ , _K_U05,K_K03_ **** 15\. | Treści programowe _● Rys historyczny_ _● Pojęcie systemu operacyjnego, przegląd typów systemów operacyjnych,_ _ewolucja systemów operacyjnych_ _● Struktury systemów komputerowych, pomocne rozwiązania sprzętowe_ _● Struktury systemów operacyjnych_ _● Procesy i wątki_ _● Planowanie przydziału procesora_ _● Synchronizowanie procesów_ _● Zakleszczenia_ _● Zarządzanie zasobami pamięci (hierarchia pamięci, pamięć wirtualna, systemy plików)_ _● Systemy wejścia-wyjścia_ _● Struktura pamięci masowej_ _● Wzmianka o systemach rozproszonych (_ _osobny wykład_ _)_ _● Zagadnienia ochrony_ _● Problemy bezpieczeństwa_ _● Przykłady konkretnych systemów (_ _opcjonalnie_ _)_ 16\. | Metody kształcenia _Wykład, ćwiczenia-pracownia_ 17\. | Zalecana literatura _(podręczniki)_ 1\. Stallings W.: _Systemy operacyjne. Organizacja wewnętrzna i zasady projektowania_. Wydanie dziewiąte. Gliwice, Helion 2018 (podręcznik w przygotowaniu; bogate materiały pomocnicze w Sieci). 2\. Stallings W.: _Operating Systems Internals and Design Principles._ _Ninth Edition_. Pearson Education 2018 (w przygotowaniu). 3\. Tanenbaum A. S., Bos H.: _Systemy operacyjne. Wydanie czwarte_. Gliwice, Helion 2016. _4._ Silberschatz A., Galvin P. B., Gagne G.: _Podstawy systemów operacyjnych._ _Wydanie siódme_. Warszawa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2005. _5._ Silberschatz A., Galvin P. B., Gagne G.: _Operating Systems Concepts._ _Ninth Edition._ _International Student Version_. John Wiley & Sons 2013. _6._ Tanenbaum A. S.: _Strukturalna organizacja systemów komputerowych._ _Wydanie piąte_. Gliwice. Helion 2006 18\. | Forma zaliczenia poszczególnych komponentów przedmiotu/modułu, sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: _Wykład: egzamin_ seminarium: - _Laboratorium: praca końcowa_ _Konwersatorium: interakcyjny dorobek semestralny_ Inne: - 19\. | Język wykładowy _Polski_ 20\. | Nakład pracy studenta _Łącznie 60 godzin_ Forma aktywności studenta _Praca własna offline, czynne uczestniczenie w ćwiczeniach (rozwiązywanie zadań,_ _udział w dyskutowaniu problemów), samodzielne wykonanie elementów_ _oprogramowania systemowego ze szczególnym uwzględnieniem zaprojektowania,_ _wykonania i udokumentowania eksperymentu z synchronizacji._ | liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: _\- wykład: 30_ _\- ćwiczenia: 20_ _\- laboratorium: 10_ \- inne: - | Praca własna studenta: _\- przygotowanie do zajęć: tak, 15..25 godzin,_ _\- czytanie wskazanej literatury: tak, 15..30 godzin,_ _\- napisanie raportu z zajęć: tak, 15 godzin,_ _\- przygotowanie do egzaminu: tak, 15..20 godzin_ | Łączna liczba godzin _60 (zajęcia na uczelni) + 60..90 (praca własna studenta) = 120..150_ | Liczba punktów ECTS _6_ | | | |