Sztuczna inteligencja

Język wykładowy Polski
Semestr Letni
Status Poddana pod głosowanie
Opiekun Paweł Rychlikowski
Liczba godzin 30 (wyk.) 30 (ćw-prac.)
Rodzaj Informatyczny inż.
ECTS 6
Polecany dla I roku Nie
Egzamin Tak

Opis przedmiotu:

Sztuczna inteligencja jest dziedziną budzącą emocje. Chyba każdy programista chciałby, żeby jego programy (przynajmniej niektóre) działały inteligentnie, czyli tak jak ludzie, tylko szybciej i bardziej bezbłędnie. Z drugiej strony budzi też obawy: czy ONE (komputery) będą myśleć lepiej niż MY (ludzie)? Czy komputer lepszy od człowieka (swego twórcy), będzie mógł tworzyć jeszcze bardziej inteligentne komputery? Pytania te wydają się szczególnie istotne wobec budzących podziw pojawiających się w ostatnich latach sukcesach różnych dziedzin sztucznej inteligencji. Niniejszy wykład ma na celu przedstawienie najistotniejszych wątków sztucznej inteligencji, czyli dziedziny, która próbuje modelować zachowanie inteligentne i tworzyć systemy, które to zachowanie przejawiają. Choć wykład ma być dość ogólny i przeglądowy, będziemy starać się, by student, który go ukończy, nie tylko wiedział, jak używać wybrane metody sztucznej inteligencji, ale je również dobrze rozumiał, potrafił zaimplementować i zmodyfikować na potrzeby konkretnego zadania. Będziemy omawiać następujące zagadnienia: * Modelowanie rzeczywistości za pomocą przestrzeni stanów, metody przeszukiwania z więdzą o problemi i bez wiedzy * Przeszukiwanie metaheurystyczne: hill climbing, symulowane wyżarzanie, beam search, algorytmy ewolucyjne. * Rozwiązywanie więzów, wnioskowanie w sieci więzów * programy grające w różne gry (w tym gry z niepełną informacją), zagadnienia uczenia się strategii, podstawy teorii gier, * Decyzyjne procesy Markowa, uczenie ze wzmocnieniem * uczenie z nadzorem i bez nadzoru * Modelowanie za pomocą logiki, metody wnioskowania * Sieci Bayesowskie * modele językowe i ich zastosowania * Wybrane elementy innych dziedzin sztucznej inteligencji Niektóre zagadnienia mają naturalną kontynuację na przedmiotach Machine learning, Eksploracja danych, Neural Networks and Natural Language Processing, Text mining czy AI for games -- w takich przypadkach będziemy koncetrowali się na podstawach tych dziedzin, pozostawiając zainteresowanemu studentowi możliwość ich zgłębienia na dedykowanych przedmiotach. W edycji 2023/2024 powiemy nieco więcej o nowych zastosowaniach sztucznej inteligencji, związanych z generatywną AI (w szczególności z ChatGPT i pokrewnymi modelami).